វិភាគ៖ ចាំបាច់ត្រូវមានច្បាប់ ប្រឆាំងអ្នកមិនទទួលស្គាល់របបប្រល័យពូជសាសន៍?
- ដោយ: អ៊ុម វ៉ារី
- កែប្រែចុងក្រោយ: May 30, 2013
- ប្រធានបទ:
- អត្ថបទ: មានបញ្ហា?
- មតិ-យោបល់
-
រាប់ពីថ្ងៃទី២៧ ខែឧសភា មកទល់នឹងពេលនេះ ការប្រកាសមួយរបស់លោក ហ៊ុន សែន នាយករដ្ឋមន្ត្រីកម្ពុជា បានក្លាយជាបច្ចុប្បន្នភាពយ៉ាងពិសេស សម្រាប់នយោបាយនៅកម្ពុជា ទាក់ទងនឹងសេចក្ដីស្នើច្បាប់មួយទៅរដ្ឋសភា ដើម្បីដាក់ទោសទៅលើអ្នកដែល«មិន»ទទួលស្គាល់ថា «កម្ពុជាមានរបបខ្មែរក្រហម» ឬ«អំពើប្រល័យពូជសាសន៍ ក្នុងរបបខ្មែរក្រហម»។ គេបានចោទជាសំនួរថា តើកម្ពុជាគួមាន ឬមិនគួមាន «ច្បាប់នេះ» ក្នុងបរិបទសព្វថ្ងៃ?
ការអនុម័ត្ររបស់រដ្ឋសភា លើគម្រោងរបស់រដ្ឋាភិបាល ថ្ងៃទី១៥ខែកុម្ភះ។ MONOROOM.info photo/ O.Vary។
បញ្ហាខាងលើ ត្រូវបានអ្នកតាមដានស្ថានការសង្គម និងនយោបាយខ្លះមិនគាំទ្រ និងខ្លះទៀតអបអរសាទរ។ តែដោយឡែក អ្នកគាំទ្រមួយចំនួនក៏បានឲ្យយោបល់ដែរថា ត្រូវរង់ចាំពេលវេលាមួយជាក់លាក់ ពិតប្រាកដក្នុងការបង្កើតច្បាប់នោះ ទើបមានប្រសិទ្ធិភាពក្នុងការអនុវត្ត។
អ្នកវិភាគឯករាជ្យ ស្តីពីបញ្ហាសង្គម លោក ឡៅ ម៉ុងហៃ បានពន្យល់ឡើងថា ការបង្កើតឲ្យមាន ច្បាប់ដើម្បីដាក់ទោសទណ្ឌលើអ្នកដែលនិយាយថា «កម្ពុជាមិនមានរបបខ្មែរក្រហម» ឬ«របបខ្មែរក្រហមមិនបានសម្លាប់មនុស្ស»នោះ មិនទាន់ជា«អាទិភាព»នោះទេ ។ លោកបន្តថាបើចង់ឲ្យមានច្បាប់នេះ ត្រូវរង់ចាំដល់ការកាត់ទោសរបបខ្មែរក្រហម ចប់រួចរាល់ជាស្ថាពរ ទើបអាចស្វែងយល់បាន់ច្បាស់ ពីការពិត។ «បន្ទាប់ពីការកាត់ទោសរបបខ្មែរក្រហម ជាស្ថាពរហើយនោះ យើងនឹងដឹងថា តើច្បាប់នេះត្រូវបង្កើតឡើងយ៉ាងណា សម្រាប់អ្នកណាអនុវត្តខ្លះ និងត្រូវកំណត់អ្វីខ្លះឲ្យមានក្នុងច្បាប់នោះ?»
ច្បាប់ដែលត្រូវបង្កើត គឺជាច្បាប់ដែលចាំបាច់
ចូលរួមបកស្រាយនូវបញ្ហាខាងលើ លោក នី ចរិយា ប្រធានផ្នែកស៊ើបអង្គេតសមាគមអាដហុក(Adhoc) បានបង្ហាញទស្សនៈថា គ្មានអ្វីដែល«ចាំបាច់» ក្នុងការបង្កើតឲ្យមានច្បាប់នោះទេ។ លោកបានពន្យល់ថា យើងមានច្បាប់ព្រហ្មទណ្ឌ នីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌ ច្បាប់រដ្ឋប្បវេណី និងនីតិវិធីរដ្ឋប្បវេណី គ្រប់គ្រាន់សម្រាប់ការអនុវត្តនោះហើយ ហើយលោកចាត់ទុកថា ការបកស្រាយជាទស្សនៈ ឬការបកស្រាយប្រវត្តិសាស្រ្តមិនមែនជា«បទល្មើស»ទេ។ លោកបន្តថា បើមានច្បាប់នោះមែន វាអាចប៉ះពាល់ដល់សេរីភាពក្នុងការគិត សេរីភាពក្នុងការពិចារណា និងការបញ្ចេញមតិ ដែលមានចែងក្នុងរដ្ឋធម្មនុញ្ញស្រាប់។
ចំពោះការលើកឡើងរបស់លោក កឹម សុខា ដែលលោកហ៊ុន សែនចោទថា មិនទទួលស្គាល់របបខ្មែរក្រហម និងថាគុកទួលស្លែងជាគុកសិប្បនិម្មិត្ត នោះ លោកប្រធានផ្នែកស៊ើបអង្គេតសមាគមអាដហុករូបនេះ បានបន្ថែមនិយាយាថា វាគ្រាន់តែជាការថ្នាំងថ្នាក់ខាងនយោបាយប៉ុណ្ណោះ វាពុំមែនជា«ទឡ្ហីករណ៍» នៃការបង្កើតឲ្យមានច្បាប់ទាំងនោះទេ។ លោកចាត់ទុកថា ការជម្រុញឲ្យមានច្បាប់នេះឡើង ជា«ចំនុចអវិជ្ជាមាន»មួយសម្រាប់កម្ពុជា ក្នុងការបង្ហាញទៅសហគមន៍អន្តរជាតិ ដែលពួកគេកំពុងមើលមកកម្ពុជា ថាមិនសូវមានការបើកទូលាយ ខាងផ្នែកបញ្ចេញមតិស្រាប់ផងនោះ ឲ្យរឹតតែមានការទិតៀនថា កម្ពុជាកំពុងឈានទៅរក«របបមួយ» បិទបាំងខាងសេរីភាព។
ច្បាប់ដាក់លើបុគ្គល ឬត្រូវដាក់លើមនុស្សទូទៅ?
«ច្បាប់»ជាបន្ទាត់ដ្ឋានមួយ សម្រាប់តម្រង់ទិសដៅដល់«ជន»ទាំងអស់ដែលស្ថិត ក្រោមការគ្រប់គ្រងនៃប្រទេសមួយ ឲ្យធ្វើតែអ្វីត្រឹមត្រូវ យុត្តិធម៌ និងគោរពសិទ្ធិអ្នកដទៃ។ សម្រាប់លោក ឡៅ ម៉ុងហៃ យល់ថា «ឆន្ទៈ និងវិសាលភាពនៃច្បាប់» គ្របដណ្តប់លើគ្រប់«បុគ្គល»ទាំងអស់ មិនថា ក្មេងចាស់ ប្រុសស្រី អ្នកមានអ្នកក្រ អ្នកធំឬអ្នកតូចនោះឡើយ។ ជាពិសេសច្បាប់ មិនបង្កើតឡើងសម្រាប់តែដៅឆ្ពោះ ទៅរកបុគ្គលណាម្នាក់ ឬតាមតែការនឹកឃើញនោះទេ។
អ្នកវិភាគរូបនេះបានបន្តថា កម្ពុជាត្រូវការច្បាប់ជាច្រើន សម្រាប់ការពារប្រយោជន៍ជាតិ និងសិទ្ធិពលរដ្ឋ។ លោកបង្ហាញជាឧទាហរណ៍ នូវច្បាប់មួយចំនួនដូចជា ច្បាប់លក្ខន្តិកៈចៅក្រម ព្រះរាជអាជ្ញា និងការរៀបចំអង្គការតុលាការ វិសោធនកម្មច្បាប់ ស្តីពីឧត្តមក្រុមប្រឹក្សានៃអង្គចៅក្រម ច្បាប់ស្តីពីសិទ្ធិទទួលបានព័ត៌មាន និងច្បាប់ដទៃទៀត ដែលមានកំណត់ក្នុងរដ្ឋធ្មនុញ្ញដែលជាច្បាប់កំពូលស្រាប់។ ប៉ុន្តែច្បាប់ទាំងនោះ ដែល«ចាំបាច់»សម្រាប់សង្គមកម្ពុជា មិនដែលត្រូវបានលើកស្នើឡើង ដោយលោកនាយករដ្ឋមន្ត្រីកម្ពុជាបច្ចុប្បន្ននោះឡើយ។
លោក នី ចរិយា បានបញ្ជាក់បន្ថែមពីលើថា អ្វីដែលកម្ពុជាខ្វះខាត ក្នុងពេលបច្ចុប្បន្ននោះ ជាប្រពន្ធ័នៃ«ការអនុវត្ត និងគ្រប់គ្រង»ទៅលើបុគ្គល ដែលអនុវត្តច្បាប់ខ្លួនឯង។
អំណាចច្បាប់នៃច្បាប់
លោកប្រធានផ្នែកស៊ើបអង្គេតសមាគមអាដហុកដដែល យល់ថា សម្រាប់ប្រពន្ធ័យុត្តតិធម៌នៅកម្ពុជា កង្វះច្បាប់គ្រប់គ្រងចៅក្រម ព្រះរាជអាជ្ញា ជារឿងសំខាន់។ លោកបន្តថាមួយទៀតទាក់ទងនឹងឯករាជ្យភាពខាងនយោបាយ ព្រោះមានការលូកលាន់ខាងនយោបាយច្រើន ដែលនាំឲ្យរាល់ការសម្រេចសេចក្តីរបស់ចៅក្រម និងព្រះរាជអាជ្ញា ពាក់ពន្ធ័នឹងមន្ត្រីនយោបាយទាំងនោះ មានការលំអៀងច្រើន។
គួរម្លឹកថាកន្លងមកមានសេចក្ដីស្នើច្បាប់ ឬសេចក្តីព្រាងច្បាប់មួយចំនួន មានគោលបំណងបម្រើឲ្យបក្សពួកនិយម ឬសម្រាប់ចាប់កំហុសបុគ្គលនៃបក្សដ៏ទៃតែប៉ុណ្ណោះ។ ក្នុងឆ្នាំ២០០៦ គេបានមើលឃើញថា ច្បាប់ឯកពន្ធនភាព (ប្ដីមួយប្រពន្ធមួយ បើនិយាយឲ្យស្រួលយល់) ត្រូវបានបង្កើតឡើង ដើម្បីប្រើប្រាស់ជាមធ្យោបាយសម្រាប់កាត់បន្ថយ «កំលាំងនយោបាយ» របស់គណបក្សហ្វុនស៊ីនប៉ិច ដែលកាលនោះសម្ដេចក្រុមព្រះ នរោត្តម រណឫទ្ធិ ទ្រង់គង់ជាប្រធាន។
ឯសេចក្ដីស្នើច្បាប់របស់នាយករដ្ឋមន្ត្រី ដាក់ទោសទៅលើអ្នកដែលនិយាយថា «កម្ពុជាមិនមានរបបខ្មែរក្រហម» ឬ«របបខ្មែរក្រហមមិនបានសម្លាប់មនុស្ស»នេះ វាបានកើតឡើងក្រោយពីការចោទប្រកាន់ ទៅលើមេដឹកនាំគណបក្សប្រឆាំង នៅមុនការបោះឆ្នោតសកល តែប៉ុន្មានសប្ដាហ៍ប៉ុណ្ណោះ។ ដូច្នេះវាកាន់តែឲ្យគេមើលឃើញថា ច្បាប់ដែលបង្កើតឡើងក្នុងបិរបទនេះ វាគ្រាន់តែជាឧបករណ៍បំបាត់សំឡេងរបស់គណបក្សប្រឆាំង ហើយក៏អាចជាអាវុធសម្រាប់បំពាក់បន្ថែម ទៅអ្នកកាន់អំណាចឲ្យកាន់តែមានកម្លាំងខ្លាំងឡើងៗ តែប៉ុណ្ណោះ៕
---------------------------------------------------------
ដោយៈ អ៊ុម វ៉ារី - ភ្នំពេញថ្ងៃទី២៩ ឧសភា ឆ្នាំ២០១៣
រក្សាសិទ្ធគ្រប់យ៉ាងដោយ៖ មនោរម្យព័ងអាំងហ្វូ