វិភាគ៖ អ្នកសារពត៌មានថៃ ព្រះឆាយាល័ក្ខ និងកិត្តិយសកម្ពុជា
- ដោយ: ដារា រិទ្ធ
- កែប្រែចុងក្រោយ: October 22, 2012
- ប្រធានបទ:
- អត្ថបទ: មានបញ្ហា?
- មតិ-យោបល់
-
ក្នុងឱកាសចូលថ្វាយសម្ដែងគាវរកិច្ច និងរំលឹកវិញ្ញាណខ័ន របស់ព្រះបរមសព នៃអតីតព្រះមហាក្សត្រ ព្រះបាទនរោត្តមសីហនុ លោកស្រីនាយករដ្ឋមន្ត្រីថៃ យីងឡាក់ ស៊ីនណាវ៉ាត់ត្រា បានស្នើសុំអោយនាយករដ្ឋមន្ត្រីខ្មែរ លោកហ៊ុន សែន ជួយបញ្ជៀសចេញនូវហេតុការណ៍ ជាយថាហេតុមួយ ដែលបានកើតទៅលើអ្នកសារពត៌មានស្រីថៃម្នាក់។ ហេតុកាណ៍ដែលបានធ្វើអោយការជជែកវែកញែក រហូតមានការចោទេប្រកាន់ និងឈានទៅរកការរើសអើង រវាងជាតិសាសន៍ទាំងពីរ ថៃ និងកម្ពុជា។ ទស្សនាវដ្ដីមនោរម្យព័ងអាំងហ្វូ បានត្រឡប់មកនិយាយ វិភាគលើបញ្ហានេះ ឡើងវិញ។
ក្រុមអ្នកយកពត៌មានរបស់ទូរទស្សន៍ថៃ ក្នុងពេលត្រៀមចាប់រូបភាព បានដាក់អត្ថបទអានលើដី។ រូបភាពពីហ្វេសប៊ុក។
សូមរំលឹកថា ស្ត្រីអ្នកសារពត៌មាន ធ្វើការអោយទូរទស្សន៍ប៉ុស្ដិ៍លេខបីថៃរូបនេះ បានធ្វើដំណើរមកកម្ពុជា ដើម្បីយកពត៌មាន ពីការសោយទីវង្គត របស់អង្គអតីតព្រះមហាក្សត្រ កាលពីថ្ងៃដំបូង ទី១៥តុលា។ នាងត្រូវបានគេថតរូប ជាមួយនឹង ក្រដាសរូបថតរបស់សម្ដេចសីហនុ ដាក់នៅផ្ទាល់ដីជិតក្បែរជើងរបស់នាង ខណៈនាងកំពុងធ្វើការផ្សាយផ្ទាល់មួយពីទីក្រុងភ្នំពេញ រាយការណ៍ថា ព្រះបរមសពនឹងត្រូវគេយាងត្រឡប់មកមាតុប្រទេសវិញ នៅថ្ងៃទី១៧តុលាខាងមុខនោះ។ បន្ទាប់មក រូបថតដ៏អកុសលនេះ ត្រូវបានគេបាញ់បង្ហោះពេញអាកាស លើពិភពអាំងធើណែត ជាពិសេសនៅក្នុងបណ្ដាញសង្គមហ្វេសប៊ុក ដែលជាបណ្ដើរៗ ក្រុមអ្នកពិភាក្សាអោយយោបល់ជាជនជាតិខ្មែរ បានចោទប្រកាន់ដោយប្រើពាក្យសំដីធ្ងន់ៗ ប្រឆាំងនឹងអ្នកសារពត៌មានថៃរូបនេះ ថានាងមាន«ចេតនា»បន្ទាបបន្ថោក ដល់ព្រះមហាវីរក្សត្រកម្ពុជា។
បន្ទាប់ពីបានត្រឡប់ទៅប្រទេសថៃវិញជាបន្ទាន់នោះ ស្ថានីយ៍ទូរទស្សន៍ប៉ុស្ដិ័លេខ៣ និងស្រ្តីអ្នកសារពត៌មានថៃរូបនេះ បានចេញសេចក្ដីថ្លែងការណ៍បន្តបន្ទាប់គ្នា សុំអភ័យទោសពីសំណាក់ប្រជាជាតិខ្មែរ ដោយបានបញ្ជាក់ពី«អចេតនា» និងសង្ឃឹមថា មិនមានផលរមាស់ដល់ទំនាក់ទំនងទ្វេភាគី ថៃកម្ពុជាឡើយ។ រូបថតជាច្រើនផ្សេងទៀត ផ្សាយនៅលើបណ្ដាញសង្គមហ្វេសប៊ុក បានបញ្ជាក់ថា ស្រ្តីអ្នកសារពត៌មានថៃ បានចូលខ្លួនទៅថ្វាយសុំខមាលទោស នៅចំពោះព្រះឆាយាល័ក្ខនៃអតីតព្រះបាទនរោត្ដម សីហនុ នៅក្នុងស្ថានទូតកម្ពុជា ប្រចាំនៅទីក្រុងបាងកក ដល់ទៅពីរដងទៀត។ រីឯខាងកម្ពុជាវិញ មុនការមកដល់របស់លោកស្រីយីងឡាក់ អង្គភាពពត៌មាននិងប្រតិកម្មរហ័សរបស់រដ្ឋាភិបាល ក៏បានចេញសេចក្ដីថ្លែងការណ៍មួយដែរ ចាត់ទុកការផ្សាយរូបថត និងការជជែកពិភាក្សានោះ ជាការយល់ខុស របស់«ជនអគតិ»មួយចំនួន។
គួររំលឹកដូចគ្នាផងដែរ កាលពីឆ្នាំ២០០៣ ដែលកាលនោះរលកជាតិនិយមកម្ពុជា ប្រឆាំងតារាភាពយន្ដថៃម្នាក់ បានធ្វើអោយស្ថានទូតថៃ និងបណ្ដាផលប្រយោជន៍របស់ថៃ ក្នុងប្រទេសកម្ពុជា រងនូវការដុតបំផ្លាញ ហើយបានរុញច្រានអោយប្រទេសជិតខាងទាំងពីរ មើលមុខគ្នាមិនចំ ម្ដងរួចមកហើយនៅពេលនោះ។ ជាពិសេស ចាប់តាំងពីឆ្នាំ ២០០៧ រហូតមកដល់ឆ្នាំ ២០១១ ប្រទេសទាំងពីរបានផុងខ្លួន យ៉ាងជ្រៅជាថ្មីម្ដងទៀត ទៅក្នុងជម្លោះទឹកដីនៅតំបន់ជុំវិញប្រាសាទព្រះវិហាររបស់ខ្មែរ ហើយបានបង្កអោយមានការជួបប្រយុទ្ធគ្នា រវាងកងទ័ពទាំងសងខាង ធ្វើអោយមានស្លាប់របួសជាច្រើននាក់។
ហេតុអ្វីក៏បញ្ហាជាតិសាសន៍ រវាងប្រទេសទាំងពីរ នៅតែជាបញ្ហារសើប ឃ្លីងឃ្លោងមិននឹង ដូចទឹកនៅលើស្លឹកឈូក អាចនឹងឆាបឆេះ ជាអណ្ដាតភ្លើងបានយ៉ាងស្រួលបែបនេះ? បើគេនិយាយថា មកពីមនោសញ្ចេតនាដ៏ជ្រាលជ្រៅ របស់ប្រជារាស្ត្រកម្ពុជា មានចំពោះអតីតព្រះមហាក្សត្រ ដែលអាចជាមូលហេតុដែលងាយបញ្ឆេះកំហឹង ពីបញ្ហាជាតិសាសន៍អោយឆាប់ផ្ទុះឡើងនោះ ក៏មិនជាត្រឹមត្រូវប៉ុន្មាននោះដែរ។ តែគេត្រូវនិយាយពីឬសគល់ ដែលមានបរិបទជាច្រើន អាចអោយគេទាញយកមកធ្វើការវិភាគ នៅក្នុងបញ្ហាទាំងនេះ ក្នុងនោះមូលដ្ឋានប្រវត្តិសាស្ត្រ និងភូមិសាស្ត្រនយោបាយ ជាមូលហេតុចំបងពីរ។
«សសរដាំមិនស្រួល ខ្យល់បក់មកត្រូវ នឹងដួលភ្លាមមួយរំពេច»
នរណាៗក៏ដឹងដែរ ថាប្រទេសជិតខាងកម្ពុជា ជាសត្រូវប្រវត្តិសាស្ត្រ របស់ប្រទេសដ៏តូចមួយនេះ។ ភាពអមិត្តនៅក្នុងសតវត្ស ទី២១នេះ ជារឿងហួសសម័យ និងមិនគួរបង្កើត អោយមានមកវិញទៀតនោះទេ។ តែបញ្ហានេះ នៅតែកើតមាន យ៉ាងក្ដៅគគុក ជាពិសេសនៅរៀងរាល់ពេល ដែលជនជាតិជិតខាងទាំងនេះ និយាយប៉ះពាល់ពីកិត្តិយសផងគ្នា សូម្បីតែបន្ដិចបន្តួចក៏ដោយ។
បើគិតចេញពីសតវត្សន៍ទី១៣មកនោះ ការរំលោភឈ្លានពាន ការជ្រៀតជ្រែកចូលកិច្ចការនយោបាយផ្ទៃក្នុង ... ពីសំណាក់បរទេសជិតខាង តែងតែកើតជារឿយៗ ហើយបានធ្វើអោយប្រទេសកម្ពុជា មានសង្គ្រាមរ៉ាំរ៉ៃ ស្គាល់សម័យកាលសុខសន្តិភាពតិចតួចជាទីបំផុត។ ចម្បាំងរាំងជល់មិនស្រាកស្រាន្ដ ធ្វើឡើងរវាងខ្មែរ និងបរទេស ឬខ្មែរ និងខ្មែរគ្នាឯង ដែលមានរយះពេលយ៉ាងយូរ និងការជ្រៀតជ្រែកចូល ពីបរទេសមិនចេះចប់នេះហើយ ដែលធ្វើអោយកូនខ្មែរគ្រប់រូប កត់ទុកជាប់នៅក្នុងចិត្តជានិច្ច នូវកំហឹងជាតិ និងមិនមានពេលវេលាគ្រប់គ្រាន់ ដើម្បីសាងសង់ នូវ«សសរសន្តិភាព» របស់ខ្លួន អោយបាននឹងនរ រឹងប៉ឹង ទៅតាមអ្វីដែលខ្លួនចង់បាន ជាមួយនឹងប្រទេសជិតខាងទាំងនេះ។
នៅក្នុងសម័យកាលបច្ចុប្បន្ន នៃសកលភាវរូបនីយកម្ម និងដោយសារការបើកទូលាយ នូវរបបទីផ្សារសេរីផងនោះ ប្រទេសកម្ពុជាចាំបាច់ណាស់ ត្រូវការហុចដៃរបស់ខ្លួន ទៅរកប្រទេសផ្សេងៗទៀត ដើម្បីអភិវឌ្ឍន៍ចំណងការទូត នយោបាយ ពាណិជ្ជកម្ម និងសេដ្ឋកិច្ចរបស់ខ្លួន។ រីឯបរទេសទាំងនោះ ក៏មានការគិតគូរដូចគ្នាដូច្នេះដែរ។ គេអាចសម្លឹងមើលមកប្រទេសកម្ពុជា ពីផលប្រយោជន៍ ដែលប្រទេសតូចនេះ អាចនឹងផ្ដល់អោយគេវិញ ដូចយ៉ាងប្រទេសកម្ពុជាអាចជាទីផ្សារមួយ សំរាប់ប្រទេសទាំងនោះ នាំផលិតផលខ្លួនមកលក់ ឬក៏ប្រទេសកម្ពុជាអាចជាដៃគូរសហការ ក្នុងកិច្ចការអភិវឌ្ឍន៍ ឬធ្វើពាណិជ្ជកម្ម ឬបង្កើតតំបន់ឧស្សាហកម្មរួមជាដើម។
ដូច្នេះ នៅក្នុងបរិបទនៃការប្រទាញប្រទង់គ្នានេះហើយ ការបំផុសអោយខ្មែរ ស្អប់ជាតិសាសន៍មួយ វាជា«ឱកាស»សម្រាប់ អោយជាតិសាសន៍មួយទៀត«ទទួលផល»។ ហើយជាងពេលណាទាំងអស់ ឆ្លៀតឱកាសដែលខ្មែរកំពុងតែ កែនប្រមូលគ្នា កាន់ព្រះមរណទុក្ខ នៃការសោយទីវង្គតរបស់សម្ដេចព្រះបិតាជាតិនេះ បរទេស«កេងចំណេញ»ទាំងនោះ អាចនឹងយក មនោសញ្ចេតនាសោយសោកនេះ មកធ្វើអាជីវកម្ម ដើម្បីស្វែងរកលាភសង្ការះនេះឡើង។
រូបថត ដែលគេយកមកធ្វើអត្ថាធិប្បាយបន្ថែម ពីការដាក់ព្រះឆាយាល័ក្ខ នៅជិតជើងផ្ទាល់ដី។ រូបភាពពីហ្វេសប៊ុក។
មួយវិញទៀត ក្នុងការចោទប្រកាន់ស្រ្តីអ្នកសារពត៌មានថៃ ដែលមានកន្លងមក ក្នុងការដាក់ព្រះឆាយាល័ក្ខនៅក្បែរជើងផ្ទាល់ដី ត្រូវបានធ្វើជាលក្ខណៈតៗគ្នា ហើយបណ្ដាជនភាគច្រើនលើសលប់ បកស្រាយតែតាមរូបថត ហ៊ានធ្វើសេចក្ដីសន្និដ្ឋាន ទាំងមិនស្គាល់ពីអង្គហេតុពិតប្រាកដ។ នេះចាត់ទុក ជាកំហុសមួយ ទាំងផ្នែកសីលធម៌ ទាំងខាងផ្លូវច្បាប់។ យើងអាចនិយាយថា ជាការយល់ច្រឡំមួយ ដែលតែងកើតមានជាធម្មតា សំរាប់មនុស្សលោក។ តែបើគេប្រើវិចារណញ្ញាណ មកត្រិះរិះពិចារណា ការយល់ច្រឡំនេះ អាចនឹងបណ្ដាលអោយប្រទេសទាំងពីរ មានផលរមាស់នឹងគ្នា ឬអាចមើលមុខគ្នាលែងចំ ... ដោយសារតែរឿងមួយ ដែលអ្នកចោទបានធ្វើឡើង ដោយគ្មានមូលដ្ឋានច្បាស់លាស់។
ក្នុងពេលនេះ ស្រ្តីថៃអ្នកសាពត៌មាននោះ ឈប់ដើរតួអង្គជាជនឈ្លានពាន«ដោយអចេតនា»ទៀតហើយ តែបានក្លាយជាជនរងគ្រោះ នឹងការចោទប្រកាន់មួយ ដែលគ្មានការពិនិត្យលើអំណះអំណាង ក្នុងហេតុការណ៍នោះទៅវិញ។ តែទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ដោយ ក៏នាងត្រូវតែកែនូវកំហុសខ្លះ ដោយជៀសពុំផុត នោះគឺការធ្វើការប្រកបរបរវិជ្ជាជីវះរបស់ខ្លួន ប្រកបដោយភាពប្រុងប្រយ័ត្នខ្ពស់ជាងនេះ ដើម្បីជៀសវាងនូវហេតុការណ៍ជាយថាហេតុ ដែលអាចត្រឡប់វាយបកមកនាងវិញ។
ការប្រើប្រាស់មនោសញ្ចេតនា «ជាតិនិយមជ្រុល» មកជជែកវែកញែក វាមិនខុសណា ពីការធ្វើដំណើរដើរទៅមុខ ទាំងបិតភ្នែក បិតត្រជៀក មិនចង់លឺមិនចង់ស្គាល់ ពីអ្វីទាំងអស់នៅជុំវិញ។ គ្មានពូជ«ខ្មែរអង្គរ»ណាម្នាក់ បានប្រើប្រាស់ «គំនិតមានតែអញ» ដើម្បីមកសាងសង់មហាប្រាសាទអង្គរ ដ៏ធំមហិមានោះទេ។ ប៉ុន្ដែដោយសារតែខ្មែរ មានភាពជា«អ្នកជា»នេះដែរ ទើបបរទេសជិតខាងតែងតែឆ្លៀត យកវាមកប្រើប្រាស់ ក្នុងនយោបាយមហិច្ឆតាវាតទីរបស់ពួកគេនោះ។
និយាយបែបនេះ មិនមានន័យថា គេត្រូវកាន់ជើងស្រ្តីអ្នកសារពត៌មានថៃ ឬខ្មែរត្រូវបណ្ដោយខ្លួនអោយបរទេស អាចបង្ក«ចេតនាអាក្រក់» នៃការជ្រៀតជ្រែក ឬការមើលងាយមើលថោក ទៅលើប្រទេសកម្ពុជាបានស្រេចនឹងចិត្ត ដោយគ្មានការឆ្លើយតបនោះទេ។ ប៉ុន្ដែ មិនមានវិធីអ្វីប្រសើរជាង ជំហរដ៏រឹងមាំមួយនៅលើផ្លូវច្បាប់ ដូចដែលអតីតព្រះមហាក្សត្រ ព្រះបាទនរោត្តម សីហនុ ទ្រង់បានធ្វើកន្លងមក ក្នុងជម្លោះជាមួយបរទេសនោះទេ។ មួយវិញទៀត ការថ្លឹងថ្លែង ត្រិះរិះពិចារណា ប្រកបដោយវិចារណញ្ញាណ និងឈរជាធ្លុងមួយ នៃការរួបរួមជាតិទាំងមូល ជាអំពើរដ៏ល្អប្រសើរជាទីបំផុត បង្ហាញពីកិត្តិយសមានតម្លៃដ៏មហាសាល មិនអាចកាត់ថ្លៃបាន នៃខ្មែរ«ពួជអ្នកសាងអង្គរ»។
ជាការពិតណាស់ នៅរៀងរាល់ពេលដែលខ្មែររួបរួមគ្នា បរទេសដែលមានគំនិតឈ្លានពានខ្មែរទាំងឡាយ រាប់ទាំងអាណានិគមនិយមបារាំងផង ត្រូវតែបាក់ក្លបខ្លាចជារៀងដរាប និងដោយជៀសមិនផុត។ នេះ ជាមូលហេតុមួយ ក្នុងចំណោមមូលហេតុជាច្រើនទៀត ដែលធ្វើអោយ«ទឹកដីខ្មែរ ប្រែថាមិនសូន្យ» រហូតមកទល់នឹងសព្វថ្ងៃ៕
-------------------------------------------------------
ដោយ ៖ ដារា រិទ្ធ - ភ្នំពេញ ថ្ងៃទី២១ ខែតុលា ឆ្នាំ២០១២
រក្សាសិទ្ធគ្រប់យ៉ាងដោយ៖ មនោរម្យព័ងអាំងហ្វូ