ទំនៀមទម្លាប់នៃការ«បំពេ» ផ្ដល់ការអប់រំឲ្យទារកនិងកុមារ
ទំនៀមទំលាប់នៃការបំពេរ ត្រូវបានតំបន់ស្រុកស្រែចំការភាគច្រើន នៃប្រទេសកម្ពុជា រក្សាទុកនិងច្រៀងវានៅឡើយ។ តែសម្រាប់នៅរាជធានី និងតំបន់ទីប្រជុំជនធំៗ តន្រី«បំពេ»ហាក់ដូចជាត្រូវបានបំភ្លេចចោល និងឈានទៅជំនួសដោយតន្ត្រីផ្សេងទៀត។ អត្ថបទនេះនឹងលើកមកនិយាយ ដោយសង្ខេប នូវប្រវត្តិ និងការវិវត្តរបស់តន្ត្រីបំពេ ដោយមានអន្តរាគមន៍ពីមន្ត្រីជាន់ខ្ពស់មួយរូប ពីក្រសួងវប្បធម៍និងវិចិត្រសិល្បៈផង។
កុមារលង់លក់យ៉ាងស្កប់ស្កល់ នៅក្នុងដំណេកពេលថ្ងៃ។ មកពីមានម្ដាយបំពេ? (រូបថត flickr.com/photos/juanqian)
ប្រពៃណី - តន្រ្តីខ្មែរត្រូវបានចាប់ទុកថាជាគ្រឿងកំដរអារម្មណ៏មួយយ៉ាងសក្ត័សិទ្ឋ ដែលមានដើមកំណើតច្រើនជាង ២០០០ឆ្នាំមកហើយ។ តន្រ្តីនេះ ត្រូវបានប្រើប្រាស់ឡើងតម្រូវតាមស្ថានភាព និងមានភាពជិតស្និទ្ធ ជាមួយជីវភាពខ្មែរតាំងពីបុរាណកាលមក ក្នុងនោះមានតន្ត្រីមួយប្រភេទ ដែលខ្មែរតែងបានស្ដាប់តាំងពីកុមារភាពនោះមក គឺតន្ត្រី«បំពេ»។
សៀវភៅមួយមានចំណងជើងថា តន្រ្តីនិងជីវិតខ្មែរ ដែលបានបោះពុម្ពលើកទីមួយនៅឆ្នាំ ១៩៩៥ ដោយអ្នកស្រី កែវ ណារុំ បានបង្ហាញពីតន្ត្រីចម្រៀង ដែលជាទំនាក់ទំនងតន្រ្តី ទៅនឹងការចិញ្ចឹមកូនថា៖ «ចម្រៀងបំពេ កូនទាំងអស់នោះ ជាតន្រ្តីមួយប្រភេទដែលប្រកបដោយអត្ថន័យដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់បំផុត ព្រោះវាជាការបំបោសអង្អែល ការអង្វរករ សេចក្តីស្នេហារបស់មាតា និងគុណបំណាច់ទៅលើកូនរបស់ខ្លួន ដែលស្រឡាញ់ស្នើរនឹងជីវិត។ ទំនុកបទបំពេនោះ ច្រើនលើកឡើងភ្លាមៗតាមការនឹកឃើញជាក់ស្តែង សំរបតាមហេតុការណ៏ គឺលួងទារកឲ្យបានស្ងប់ចិត្តលង់លក់ទៅ។»
មូលន័យអត្ថបទរបស់អ្នកស្រី កែវ ណារុំ ត្រង់ចំណុចនេះ ហាក់បង្ហាញពីវិធីសាស្រ្តផ្សេងៗទៀត ដែលអ្នកម្តាយភាគច្រើន បានប្រើប្រាស់ដើម្បីធ្វើការបំពេរកូន របស់ខ្លួនឲ្យបាត់យំ លើកទឹកចិត្តកូនដើម្បីធ្វើអ្វីមួយជាដើម។ ពួកគាត់តែងប្រើកាយវិការ លាយនឹងបទចម្រៀងខ្លីៗ ដែលកើតចេញពីទឹកចិត្តរបស់អ្នកម្តាយ ឬសាច់ញាតិក្នុងការលើកទឹកចិត្តកូនៗរបស់ខ្លួន ឲ្យព្យាយាមធ្វើវាដោយខ្លួនឯង រហូតដល់បានសម្រេចផលផងដែរ។
ក្នុងកិច្ចសម្ភាសជាមួយទស្សនាវដ្ដីមនោរម្យ.អាំងហ្វូ លោក ថៃ នរៈសត្យា រដ្ធលេខាធិការក្រសួងវប្បធម៌ និងវិចិត្រសិល្បៈ បានបញ្ជាក់ ក្នុងនាមជាទស្សនៈរបស់លោកផ្ទាល់ថា វប្បធម៌នៃការបំពេរនេះ កើតមានជាយូរណាស់មកហើយ ប៉ុន្តែលោកមិនបានដឹង ពីពេលណាមកទេ។ ការធ្វើបែបនេះទៀតសោត ក៏បង្ហាញថាខ្មែរមានសិល្បៈ មានវប្បធម៌ មានសភាពស្លូតបូត មានមនោសញ្ចេតនា ជាមួយនឹងការអប់រំ ជាមួយកូនៗតាំងពីកូនៗទើបនឹងកើតមកម្លេះ។
លោកបន្ថែមទៀតថា ការអប់រំបែបនេះ ផ្តល់នៅការអប់រំល្អ សម្រាប់ពួកគាត់នាពេលពួកគេធំឡើង។ លោកបានពន្យល់តាមបែបវិទ្យាសាស្រ្តថា ទារកដែលទើបនឹងចេញពីផ្ទៃម្តាយ ចាប់ពីអាយុបីខែ រហូតដល់បីឆ្នាំ អាចស្តាប់ដឹង និងលឺរួចហើយ។ ដូច្នេះ ការអប់រំខណៈពេលនេះ មានប្រសិទ្ឋភាពណាស់សម្រាប់ទារក និងកុមារតូចៗ។
ទោះបីជាការអប់រំកូនដោយការបំពេរពីម្តាយ មិនសូវបានប្រើប្រាស់ ជាពិសេសនៅរាជធានី និងទីប្រជុំជនធំៗមួយចំនួនក្តី លោក ថៃ នរៈសត្យា បានបង្ហាញថា៖ នេះដោយសារការរីកចម្រើនផ្នែកវិទ្យាសាស្រ្ត ធ្វើឲ្យមនុស្សមានការវិវត្តន៏ទៅតាមនោះដែរ ។ នាពេលបច្ចុប្បន្ននេះ គេចាក់ភ្លេងតាមឧបករណ៏ ភ្លេងផ្សេងៗដល់ពួកគេ ទៅតាមការវិវត្តន៏របស់សង្គមដែរ។ លោកបានបន្តថា ខាងក្រសួងវិចិត្រវប្បធម៌និងវិចិត្រសិល្បៈវិញ ឈរលើគោលការណ៏ អភិវឌ្ឍន៏ និងអភិរក្សរបស់ខ្លួន ប៉ុន្តែបានចងក្រងពីទំនៀមទំលាប់នេះទុក ដើម្បីបញ្ជាក់ពីការផ្សារភ្ជាប់ មនោសញ្ចេតនារបស់ម្តាយជាមួយនឹងកូន តាមរយៈវប្បធម៌។
ទំនៀមទម្លាប់នៃផ្សារភ្ជាប់ព្រលឹងរបស់កូន ជាមួយម្តាយឬសាច់ញាតិ តាមរយៈតន្ត្រីមានសារៈសំខាន់សម្រាប់ផ្តល់នូវការអប់រំមួយដ៏ល្អ ដូចពាក្យចាស់លោកពោលថា៖ ដុំដែកទាន់នៅក្តៅ ប្រដៅកូនចៅទាន់នៅក្មេង។ ការរីកចម្រើននៃវិទ្យាសាស្រ្ត និងភាពរវល់នៃម្តាយបានធ្វើឲ្យទំនៀមទម្លាប់ នេះអាចបាត់បង់ ដោយជំនួសដោយបច្ចេកទេសថ្មីៗទៅវិញ៕
------------------------------------------------------
ដោយ ក. សេងហុង (ទំនាក់ទំនង៖ [email protected]) - ថ្ងៃទី១៩ វិច្ឆិកា ២០១៣