ចូលឆ្នាំខ្មែរនៅវត្តគូសាលា៖ អវត្តមានល្បែងប្រជាប្រិយ តែនៅមានធុងបាសយោង
- ដោយ: អ៊ុម វ៉ារី
- កែប្រែចុងក្រោយ: April 17, 2013
- ប្រធានបទ:
- អត្ថបទ: មានបញ្ហា?
- មតិ-យោបល់
-
ពិធីបុណ្យចូលឆ្នាំខ្មែរ ពេលព្រឹកនៅតាមទីវត្តអារាមជាទូទៅមានសុត្រមន្ត បង្សុកូល រាប់បាត្រ វេទេយ្យទានប្រគេន ព្រះសង្ឈ ពូនភ្នំខ្សាច់ជាដើម។ នាពេលរសៀលមានរៀបចំពីធីរលេងល្បែងប្រជាប្រិយដូចជា ចោលឈូង លាក់កន្សែង ទាញព្រ័ត្រ បោះអង្គុញ .....។ល។ តើប្រពៃណីទាំងនេះ នៅមានជាប់រហូតដល់សព្វថ្ងៃទេ? សូមអញ្ជើញទៅតាមដានជាមួយមនោរម្យព័ងអាំងហ្វូ ដែលបានចុះធ្វើបទអង្កេតផ្ទាល់ នៅក្នុងទីវត្តអារាមមួយដ៏ល្បីឈ្មោះ ក្នុងខេត្តកំពង់ចាម។
ការជួបជុំគ្នា រវាងយុវជនយុវនារី នៅក្នុងវង់រាំ«ធុងបាស» ក្នុងទីធ្លាវត្ត។
យើងធ្វើដំណើរពីក្រុងសួង ឆ្ពោះទៅប៉ែកខាងកើត តាមបណ្តោយផ្លូវជាតិលេខប្រាំពី ប្រហែលជាងដប់គីឡូម៉ែត្រ នឹងបានមកដល់ទឹកដីឃុំ«ស្រឡប់»។ នៅចំណុះឲ្យឃុំនេះ មានវត្តចំនួនបី ដែលនៅឆ្ងាយពីគ្នា មិនតិចជាងបួនគីឡូម៉ែត្រឡើយ។ ក្នុងចំណោមវត្តទាំងនោះ មានតែវត្តមួយប៉ុណ្ណោះ ដែលមានប្រជាពលរដ្ឋមកចូលរួម ស្ទើរគ្រប់ទិសទី ពីក្នុងខេត្តកំពង់ចាមផង និងតាមបណ្តាខេត្តនានាផង។ វត្តនោះមានឈ្មោះថា «វត្តគូសាលា ហៅវត្តខ្នា» ដែលស្ថិតនៅខាងឆ្វេងដៃ តាមផ្លូវក្រាលគ្រួសក្រហម ប្រហែលមួយគីឡូម៉ែត្រ។
ល្បែងប្រជាប្រិយ សឹងតែបាត់រូបរាង ...
វត្ត«គូសាលា» ស្ថិតនៅក្នុងភូមិត្រពាំងពោ ឃុំស្រឡប់ ស្រុកត្បូងឃ្មុំ ខេត្តកំពង់ចាម។ ពេលបុណ្យចូលឆ្នាំខ្មែរម្តងៗ វត្តនេះជាវត្តគំរូ ក្នុងការរៀបចំឲ្យមានលេងល្បែងប្រជាប្រិយជាច្រើន ដូចជាចោលឈូង លាក់កន្សែង ទាញព្រាត់ បោះអង្គុញ វាយក្អម ឡើងសរសរខ្លាញ់ជាដើម។ តែគួឲ្យសោកស្តាយល្បែងប្រជាប្រិយទាំងនេះ បានបាត់រូបរាងស្ទើអស់ទាំងស្រុងទៅហើយ ក្នុងអំឡុងប្រាំឆ្នាំចុងក្រោយនេះ ដោយនៅសល់តែល្បែង«វាយក្អម» និង«ឡើងសរសរខ្លាញ់»តែប៉ុណ្ណោះ។
លោកតា អ៊ុច នាង ជាប្រជាពលរដ្ឋ បានរៀបរាប់ថា តាំងពីមេគណកម្មការវត្តចាស់ ដែលធ្លាប់នាំលេងល្បែងប្រជាប្រិយទាំងនេះ បាន«ស្លាប់»បាត់ទៅ គណម្មការវត្តក្រោយ បានរកអ្នកមកជំនួសគាត់ (លោកតាសុន) តែរកមិនបាន។ បញ្ហានេះលោកតាបន្តថា មិនដឹងពីមូលហេតុនោះទេ។
ចំណែកឯលោកតា ភិន ភី ជាគណកម្មការវត្តបានពន្យល់ថា មានលោកតាមួយចំនួន គាត់ចេះពីការរៀបចាំ នូវការលេងល្បែងប្រជាប្រិយទាំងនេះ តែពួកគាត់ខ្លះឈឺ ខ្លះទៀតកូនមិនឲ្យមក និងមួយចំនួនទៀតគាត់មិនព្រមធ្វើ។ គណកម្មការវត្តរូបនេះបន្តថា ដោយរកមិនបាន លោកតាបានរៀបចាំលេងតែល្បែង«វាយក្អម» និង«ឡើងសរសរខ្លាញ់»ប៉ុណ្ណោះ។ តែល្បែងទាំងពីរ នេះលេងបានមិនដល់មួយម៉ោងនោះទេ ព្រោះក្មេងៗមិនសូវចូលចិត្ត។
លោកតាបញ្ជាក់ថា តែសម្រាប់ឆ្នាំនេះ ល្បែងទាំងពីរប្រភេទនេះ ក៏មិនត្រូវបានរៀបចំលេងដែរ មានតែការ «ចាក់ធុងបាស ឬ តន្ត្រីសម័យ (ជួលតាមថវិការបស់វត្ត)» ដើម្បី«រាំ»កំសាន្តតាមការសំណូមពរ របស់ពុទ្ធបរិស័ទចំណុះជើងវត្ត។ ជាងបីឆ្នាំជាប់ៗគ្នានេះ «ការប្រគុំតន្ត្រីសម័យមានរយៈពេលប្រាំពីរថ្ងៃ តែឆ្នាំនេះគិតថាយកតែបីថ្ងៃ។ ប្រជាពលរដ្ឋសុំប្រាំថ្ងៃ ខាងវត្តមិនទាន់សម្រេចទេ ចាំមើលតាមស្ថានការជាក់ស្តែង ព្រោះកន្លងទៅមានការវាយតប់គ្នាច្រើន។ ឆ្នាំនេះលេងតែពេលថ្ងៃទេ ចាប់ពីម៉ោងមួយដល់ម៉ោងប្រាំមួយល្ងាច ដោយមានចាត់កម្លាំងសន្តិសុខជិតដប់នាក់ នៅការពារផង។ ពេលយប់ពិបាកការពារណាស់ ជាពិសេសតាមផ្លូវចេញពីវត្ត។»
ក្នុងខួបកំណើតជាងមួយរយឆ្នាំ នៃវត្តគូសាលា មានប្រជាពលរដ្ឋមកលេងកំសាន្តក្នុងឆ្នាំនេះ មិនតិចជាងប្រាំរយនាក់នោះទេ។ នាប៉ែកឥសាន នៃវិហារថ្មីសង់ក្នុងឆ្នាំ១៩៨២ លើឃឿនចាស់ ចំងាយជាងម្ភៃម៉ែត្រ ក្រោមដើមចន្ទ័គីរី (ដើមអំពិលទឹកបារាំង) និងដើមជ្រៃដែលមានអាយុជាងសែសិបឆ្នាំ យើងសង្កេតឃើញមាន ប្រជាពលរដ្ឋក្មេងចាស់ ប្រុស ស្រី ជិតពីររយនាក់កំពុងរាំ តាមចង្វាក់ភ្លេង។
តន្រ្តីសម័យ កំពុងប្រគុំឡើងតាមចង្វាក់«ហ្គាំណាំស្តាយ» លាយឡំជាមួយនឹងការ«លេងប៉ាតម្សៅ»របស់ក្រុមយុវវ័យក្នុងវង់ មើលទៅកំពុងតែសម្បាយរីករាយ គ្មានក្តីកង្វល់អ្វីឡើយ។
សក់ និងមុខសរដោយម្សៅ ដៃ ជើងនិងខ្លួនអង្រួនតាមចង្វាក់ភ្លេង ប្អូនប្រុស សុភាព បាននិយាយថា ប្អូនមកពីទីក្រុងសួង។ មកមានគ្នាប្រាំនាក់ ម៉ូតូពីរគ្រឿង ដើម្បីចូលរួមរាំលេងកំសាន្ត សប្បាយ។ «នៅវត្តនេះមានមនុស្សច្រើនមកលេង ខ្ញុំក៏មកលេងដែរទៅ។ មកបានបីឆ្នាំជាប់ៗគ្នាហើយ។ ខ្ញុំលេងបានសប្បាយណាស់ មិនដែលមានជំលោះជាមួយអ្នកដ៏ទៃទេ។» ប្អូនបន្តថា ពីមុនធ្លាប់លេងល្បែងប្រជាប្រិយដែរ តែប្អូនមិនសូវចូលចិត្តលេងទេ ព្រោះមិនសូវមានចំណាប់អារម្មណ៍ ណាមួយមិនសូវសប្បាយផង។
ក្នុងសម្លៀកបំពាក់ខោខៅប៊យខៀវ អាវស្លាទុំ ដៃកាន់កំប៉ុងម្សៅ ហើយកំពុងរត់ចេញពីវង់រាំ ក្នុងចំណោមគ្នាបីនាក់ គេចពីការប៉ាតម្សៅ ប្អូនស្រី ម៉ាក់ ស៊ីនីន បាននិយាយថា ការរាំលេងកំសាន្ត មិនមានអ្វីទាស់ខុសនោះទេ សំខាន់ឲ្យតែមានការគោរពគ្នាទៅវិញទៅមក។ ប្អូនស្រីបន្តថា ឯការលេងប៉ាតម្សៅ វាហាក់ដូចជាខុសនឹងប្រពៃណីបន្តិច ព្រោះភាគច្រើនបុរសៗ បានយកឱកាសនេះមកប៉ះពាល់ «ស្ទាប»អង្អែលថ្ពាល់ជាដើម។ «សម្រាប់ខ្ញុំមិនជាប្រកាន់ទេ ក្នុងឱកាសនេះ ហើយវាក៏មិនជាធ្ងន់ធ្ងរអ្វីដែរ ព្រោះមួយឆ្នាំមានម្តង។ គ្រឿងមានតម្លៃ ខ្ញុំមិនបានពាក់ជាប់ខ្លួនទេ។»
ប្អូនស្រីស៊ីនីនបន្តថា «ខ្ញុំចូលចិត្ត និងស្រលាញ់ល្បែងប្រជាប្រិយខ្មែរណាស់ តែគ្មានកន្លែងណាមួយនាំលេងទេ ក្រៅពីការរាំលេងកំសាន្តនោះ។ កាលនៅតូច វត្តនេះ មាននាំលេង នូវល្បែងទាំងប្រជាប្រិយដែរ តែឥឡូវមិនឃើញមាននាំលេងទេ មិនដឹងមកពីអ្វី?»
«កូនៗជំនាក់ក្រោយ នឹងមិនបានស្គាល់នូវល្បែង ...»
«ឆេវ ឆេវ ឆេវ» បងស្រី សុភក្រ័ កំពុងគ្រវីខ្លាញ់ ចាក់«នំគ្រក់» បាននិយាយថា ឲ្យតែឱកាសចូលឆ្នាំខ្មែរ វត្តនេះមានមនុស្សច្រើន ជាងវត្តណាៗទាំងអស់។ សូម្បីតែវត្តព្រៃនគរ ក៏មិនមានមនុស្សស្មើរដែរ ទោះបីវត្តនោះមានប្រាសាទបុរាណក៏ដោយ។ បងស្រីបន្ថែមថា គាត់តែងតែមកលក់រៀងរាល់ឆ្នាំ មិនដែលខានទេ ព្រោះមានមនុសុ្សច្រើន ឆ្នាំខ្លះមិនទាំងលក់គ្រាន់ផង។ ឆ្នាំនេះមានមនុស្សមកចូលរួម តិចជាងឆ្នាំទៅ តែទោះជាយ៉ាងនេះក្តី ក៏បងស្រីមិនព្រួយ ក្នុងការលក់មិនអស់នោះដែរ។
ទាក់ទងនឹងការលេងល្បែងប្រជាប្រិយ បងស្រីបន្តថា ទើបតែប៉ុន្មានឆ្នាំនេះទេ ដែលមិនមានរៀបចំលេង។ ប៉ុន្មានឆ្នាំមុន ឃើញមានលេងច្រើនដូចជាចោលឈូង បោះអង្គុញ វាយក្អមជាដើម។ បងស្រីបន្តថា ក្រោយពីមានស្វាម៉ី និងកូនពីរមក មិនដែលបានចូលរួមលេងនឹងគេទេ ណាមួយជាប់រវល់លក់ដូរផង និងមើលកូនផង។
អង្គុយលើម៉ូតូ ទាំងទឹកមុខញញឹម មើលទៅកូនស្រីដែលកំពុងតែរាំលេង និងមានការបាតម្សៅពីក្រុមយុវជននោះ អុំស្រី ចាន់ថា និយាយថា មិនមានការខឹងអ្វីនោះទេ ក្មេងៗលេងសប្បាយ ឲ្យវាលេងទៅ។ ជាឱកាសមួយកម្រនឹងបានលេងណាស់ សប្បាយទាន់ខ្លួននៅក្មេង មិនមានអ្វីអាក្រក់ទេ សប្បាយច្រើនអារម្មណ៍ជ្រះថ្លា ចម្រើនអាយុ សុខភាពល្អ។ អុំស្រីបន្តថា «ដូចជំនាក់អុំអញ្ចឹង ម៉ែឪហាមឃាត់ មិនសូវបានដើរលេងទេ។ ចូលឆ្នាំម្តងៗ មិនដែលបានសប្បាយនឹងគេទេ។ ដល់ពេលចង់លេងសប្បាយ វាហួសវ័យទៅហើយ ណាមួយកំលាំងក៏ថមថយទៀត។» អុំស្រីបញ្ជាក់ថា គួរឲ្យស្តាយ ដោយមិនមានការលេងល្បែងប្រជាប្រិយ ។ ការអវត្តមាននេះ អាចនាំឲ្យមានការបាត់បង់ ជាពិសេសកូនៗជំនាក់ក្រោយ នឹងមិនបានស្គាល់នូវល្បែងទាំងនោះ។
ប្រជាពលរដ្ឋដែលបានចូលរួមកំសាន្ត នៅទីនោះបានលើកឡើងថា ការកំសាន្តសប្បាយ ជាមួយនឹងការរាំលេងតាមតន្ត្រីសម័យនោះ វាជាការមួយល្អហើយ និងក៏គ្មានអ្វីទាស់ខុសដែរ។ តែអ្វីដែលគួរឲ្យយកចិត្តទុកដាក់នោះ ជាការរក្សាឲ្យបាននូវល្បែងប្រពៃណី ក្នុងឱកាសចូលឆ្នាំខ្មែរ ពិសេសនៅតាមភូមិ ស្រុកតែម្តង។ ត្រូវតែរៀបចំ ទោះគ្មានការចូលរួម ពីយុវវ័យមួយចំនួនក៏ដោយ ក៏មានអ្នកផ្សេងទៀត គេចង់ស្គាល់ ចង់ដឹងដែរ។ ទាំងនេះអាស្រ័យនឹងការចាត់ចែង និងរៀបចំរបស់គណកម្មការវត្តទេ ការរៀបចំល្អ មិនខ្វះទេ អ្នកមកចូលរួមលេងនោះ។
ពាក់ពន្ធ័នឹងបញ្ហានេះ ព្រះចៅអធិការវត្តមិនអាចសុំការបំភ្លឺបានទេ ដោយព្រះអង្គជាប់រវល់ និងប្រគល់ទួនាទីនេះទៅគណកម្មការវត្ត។ លោកតា ភិន ភី បានបញ្ជាក់ថា ការមិនមានរៀបចំ ឲ្យលេងល្បែងប្រជាប្រិយនេះ មិនមែនថាបោះបង់ចោលមិនឲ្យមាននោះឡើយ។ ការអាក់ខាននេះ គ្រាន់តែមួយរយៈប៉ុណ្ណោះ ហើយបច្ចុប្បន្ន កំពុងស្វែងរកអ្នកចេះដឹង ដើម្បីដឹងនាំលេងល្បែងប្រជាប្រិយខ្មែរ នៅឆ្នាំក្រោយៗទៀត៕
---------------------------------------------------------
ដោយៈ អ៊ុម វ៉ារី - ភ្នំពេញថ្ងៃទី១៦ មេសា ឆ្នាំ២០១៣
រក្សាសិទ្ធគ្រប់យ៉ាងដោយ៖ មនោរម្យព័ងអាំងហ្វូ