អត្ថន័យនិងប្រវត្តិរបស់បុណ្យ ស៊ាំងវ៉ាឡង់តាំង ឬបុណ្យនៃសេចក្ដី«ស្រឡាញ់»
- ដោយ: ដ. កែវ ដោយ ដ.កែវ (ទំនាក់ទំនង [email protected]) - ប៉ារីស ថ្ងៃទី១៤ ខែកុម្ភះ ឆ្នាំ២០១៣
- កែប្រែចុងក្រោយ: February 12, 2014
- ប្រធានបទ: ស្រាវជ្រាវ
- អត្ថបទ: មានបញ្ហា?
- មតិ-យោបល់
-
ជាដំបូងគេត្រូវយល់ថា ប្រវត្តិនៃស៊ាំងវ៉ាឡង់តាំង ឬ បុព្វជិករបស់ព្រះ ឈ្មោះ វ៉ាឡង់តាំង (Valentin) ជាប្រវត្តិដែលមិនសូវមានគេស្គាល់ច្បាស់ ដូចគ្នានឹងប្រវត្តិរបស់តាណូអែល នៅក្នុងបុណ្យគ្រឹស្មាសយ៉ាងដូច្នេះដែរ។ ហើយប្រវត្តិនៃបុណ្យនេះ អាចនឹងមានភាពខុសគ្នាខ្លះៗ ទៅតាមពេលវេលា និងការស្រាវជ្រាវរកឃើញ នៃប្រវត្តវិទូនានា និងទៅតាមបំរែបម្រួល នៃឆន្ទះរបស់ព្រះវិហារសាសានាគ្រឹស្ទ៍។ តែទស្សនាវដ្ដីមនោរម្យ.អាំងហ្វូ សូមលើកយកតែ ខ្លឹមសារសំខាន់ៗនៃព្រឹត្តិការណ៍ទាំងឡាយ ដែលឈានទៅដល់ការប្រារព្ធ បុណ្យស៊ាំងវ៉ាឡង់តាំងនេះតែប៉ុណ្ណោះ។
គេនៅចាំបាន កាលពីប៉ុន្មានសតវត្សមុនគ្រឹសសករាជ ដែលប្រវត្តិរបស់ បុណ្យស៊ាំង វ៉ាឡង់តាំង ទំនងជាបានចាប់ផ្ដើមពីចក្រភពរ៉ូម (Rome ប្រទេសអ៊ីតាលីសព្វថ្ងៃ)។ នៅពេលនោះ ជនជាតិរ៉ូម៉ាំង បានយកថ្ងៃទី១៥ ខែកុម្ភះ ដើម្បីប្រារព្ធពិធីបុណ្យមួយឈ្មោះ លូពើកាល់ (Lupercales) ក្នុងន័យឧទ្ទិសអោយដល់អាទិទេពមួយអង្គ ព្រះនាម ហ្វូនូស (Faunus)។
ព្រះអាទិទេព ហ្វូនូស ជារាជសន្តិវង្សជំនាន់ក្រោយ នៃព្រះអាទិទេពមួយអង្គទៀត ព្រះនាម សាទួន (Saturne ប្រៀបនឹង ក្រូណូ ក្នុងព្រេងកថារបស់ជនជាតិក្រិច) ហើយព្រះហ្វូនូសនេះ ជាអាទិទេពដែលបានចុះមកការពារហ្វូងសត្វស្រុក និងអ្នកគង្វាល ពីពពួកសត្វចចកកាចសាហាវ ធ្វើអោយអ្នកស្រុកដាក់រហសនាមអោយព្រះអង្គមួយទៀត ហៅថា លូពើកាល់ (ជាភាសាខ្មែរ អាចនិយាយបានថា៖ អ្នកការពារទល់នឹងសត្វចចក)។
ហ្វូនូស ជាអាទិទេពដែលមានជើងនិងដងខ្លួន ជាជើងនិងដងខ្លួនរបស់សត្វពពែ ហើយអាទិទេពនេះ មានដំណើរទំនងប្រហាក់ប្រហែលនឹង អាទិទេពមួយអង្គទៀត ឈ្មោះប៉ង់ (Pan) ក្នុងព្រេងកថារបស់ជនជាតិក្រិច។
នៅថ្ងៃទី១៥ខែកុម្ភះ បុព្វជិករបស់ហ្វូនូសចំនួន១២នាក់ ដែលសុទ្ធសឹងមានវ័យក្មេងៗនោះ បានប្រជុំគ្នានៅក្នុងរូងភ្នំមួយ នៃលូពើកាល់ មានទីតាំងនៅជើងភ្នំប៉ាឡាតាំង (Palatin មានទីតាំងនៅក្បែរនឹងទីក្រុងរ៉ូម អ៊ីតាលីសព្វថ្ងៃ)។ បុព្វជិកដែលស្លៀកបាំងខ្លួន តែនឹងសំពត់ប៉ឹងមួយនោះ បានបូជាឧទ្ទិសទៅហ្វូនូស នូវសត្វពពែឈ្មោលមួយក្បាល។ ពួកគេ បានយកកាំបិតទៅចាក់កពពែ ដើម្បីអោយចេញឈាម ដាក់នៅពីមុខបុព្វជិកទាំង១២នាក់នេះ។ បន្ទាប់មកបុព្វជិកដដែល បានយកអំបោះឡែនមួយដុំ ជ្រលក់ជាមួយនឹងទឹកដោះ មកជូតឈាមនេះចេញពីលើកាំបិត រួចអារជ្រៀកស្បែករបស់ពពែឈ្មោលជាជំរៀកៗ បង្កើតបានជាខ្សែរតីជាច្រើនខ្សែរ។
ពិធីបុណ្យនេះ អនុញ្ញាតអោយក្រុមបុព្វជិក ដែលជាយុវជនពេញកម្លាំងទាំង១២នាក់ រត់ពាសពេញទីក្រុងរ៉ូម ជាមួយនឹងសំណើចសើចក្អាកក្អាយផង ហើយបានវាយទៅលើនារីក្មេងៗ ជាមួយនឹងខ្សែរតី ដែលទើបនឹងធ្វើរួច ពីស្បែកសត្វពពែឈ្មោលមុននេះ។ ការវាយនេះ មកពីនៅក្នុងសម័យកាលនោះ ជនជាតិរ៉ូម៉ាំងមានជំនឿថា នឹងជួយអោយពួកនាងមានភាពត្រជាក់ត្រជុំ នៅក្នុងការប្រកបដំណាំដាំដុះ ឬធ្វើកិច្ចការរកស៊ីអ្វីក្ដី។
គំនូរគូរឡើងវិញ ពីការប្រារព្ធពិធីបុណ្យលូពើកាល់។
នៅពេលនោះ ក្នុងអំឡុងសតវត្សទី៣នៃគ្រឹសករាជ បុព្វជិកម្នាក់ឈ្មោះ វ៉ាឡង់តាំង ដែលមានឈ្មោះដើម វ៉ាឡង់តាំង ឌឺតែនី (Valentin de Terni) បានចុះមកជួយបណ្ដាគ្រឹស្ទ៍សានិកជន ដែលរងគ្រោះនឹងរំពាត់ខ្សែតីនេះ។ នៅក្រោយពេលអន្តរាគម របស់បុព្វជិក វ៉ាឡង់តាំង ដែលល្បីឈ្មោះ ថាជាបុព្វជិកពូកែខាងការផ្សំផ្គុំគូស្វាមីភរិយា តាមបែបសាសនានៅក្នុងព្រះវិហាររូបនេះ អធិរាជក្លូដទី២ (Claude II) ដែលនិយមទំនៀមទំលាប់ហ្គោទិក (Gothique) បានចេញបញ្ជាអោយចាប់បុព្វជិករូបនេះ ទៅដាក់ឃុំ។
នៅក្នុងឯកសារខ្លះទៀត បានសរសេរថា បុព្វជិក វ៉ាឡង់តាំង ជាអ្នកទទួលខុសត្រូវធំម្នាក់ នៅក្នុងព្រះវិហារសាសនាគ្រឹស្ទ៍ នាសម័យនោះ ហើយបានប្រព្រឹត្តិខុសនឹងរាជបញ្ជារបស់អធិរាជ។ សាច់រឿងដោយឡែកនោះ បានសរសេរថាដោយសារបារម្ភ ខ្លាចមិនមានទាហានគ្រប់គ្រាន់ចេញទៅច្បាំង ដោយសារតែពួកគេបានភ្ជាប់ពាក្យរួចជាមួយ នឹងគូរសង្សារបស់គេហើយនោះ អធិរាជ ក្លូដទី២ បានលប់ចោលទាំងអស់ នូវកិច្ចសន្យាភ្ជាប់ពាក្យទាំងនោះ។ តែបុព្វជិក វ៉ាឡង់តាំង នៅតែទទួលធ្វើ នូវ«អាពាហ៍ពិពាហ៍ដោយលួចលាក់»ជាច្រើន រវាងពួកអ្នកកាន់សាសានាគ្រឹស្ទ៍ ដែលសុំអោយបុព្វជិកជួយពួកខ្លួន។ ហេតុការណ៍ បង្កអោយមាននូវការខឹងក្រេវក្រោកយ៉ាងខ្លាំង ដល់ព្រះអធិរាជ រហូតចេញព្រះរាជបញ្ជា អោយចាប់បុព្វជិកយកទៅឃុំ។
បុព្វជិកវ៉ាឡង់តាំង (សម្លៀកបំពាក់ពណ៌ ស) នៅពីមុខ សាវ័កព្រហ្មចារីយ៍ ម៉ារី (ម្ដាយព្រះគ្រឹស្ត៍)។
នៅក្នុងមន្ទីរឃុំឃាំង បុព្វជិកដែលមានចិត្តធម៌រូបនេះ បាននិយាយពីសេចក្ដីសណ្ដោស និងពីអ្វីដែលបុព្វជិកយល់ឃើញ ប្រាប់ទៅកូនស្រីរបស់ឆ្មាំពន្ធនាគារម្នាក់ ឈ្មោះហ្សូលីយ៉ា (Julia)។ នាងហ្សូលីយ៉ា ដែលមានភ្នែកខ្វាក់ពីកំណើតនេះ មានទំនាក់ទំនងបែបមិត្តភាពយ៉ាងជិតដិត ជាមួយនឹងបុព្វជិក ហើយតែងតែទៅស្ដាប់ពាក្យសម្ដីល្អៗ ថ្លែងពន្យល់ពីសេចក្ដីស្រឡាញ់ និងភាពសណ្ដោសមេត្តាធម៌ នៅក្នុងពិភពលោកពីបុព្វជិក វ៉ាឡង់តាំង ពុំសូវដែលលោះពេលឡើយ។ រហូតមកដល់ថ្ងៃមួយ ក្នុងពេលដែលនាងកំពុងជជែកជាមួយ នឹងអ្នកទោសរូបនេះ ស្រាប់តែភ្នែកទាំងគូររបស់នាង បានភ្លឺមើលឃើញ បង្កជាហេតុភេទអស្ចារ្យ ធ្វើអោយមានការនិយាយ កាន់តែខ្លាំងបន្ថែមទៀត ពីបុព្វជិក វ៉ាឡង់តាំង។
បុព្វជិក វ៉ាឡង់តាំង បានឡើងទៅបង្ហាញខ្លួន នៅពីមុខព្រះរាជា ក្លូដទីពីរ ដើម្បីរងចាំការសម្រេចទោសមកលើខ្លួន និងនៅតែព្យាយាមពន្យល់ព្រះមហាក្សត្រ ពីសេចក្ដីស្នេហា និងការសណ្ដោស ដែលកើតមាននៅក្នុងលោក។ តែផ្ទុយស្រឡះពីក្ដីសង្ឃឹម ព្រះមហាក្សត្រដែលមិនជឿជាក់លើសាសនាគ្រឹស្ទ៍ មួយអង្គនេះ បានចេញរាជបញ្ជាកាត់ទោស «ប្រហារជីវិត» បុព្វជិករូបនេះ និងថែមទាំងយកបុព្វជិក ទៅអូសតាមដងផ្លូវ ដោយក្រុមទាហានស្មោះស្ម័គ្រនឹងព្រះមហាក្សត្រនោះផង។
ទោះបីបុព្វជិក បដិសេធពីទោសកំហុស និងដង្ហោយហៅ រកការរួចរស់មានជីវិត តែនៅទីបំផុត បុព្វជិកនៅតែត្រូវបានគេកាត់ក នៅថ្ងៃទី១៤ខែកុម្ភះ ឆ្នាំ២៦៩ ក្រោយគ្រឹស្ទ៍សករាជ។
ចំណេរតកាលក្រោយមក រហូតមកទល់នឹងឆ្នាំ៤៩៤ ក្រោយគ្រឹស្ទ៍សករាជ សម្ដេចសង្ឃកាតូលីក ហ្សេឡាស ទី១ (Gélase I) បានចេញការហាមឃាត់បុណ្យ លូពើកាល់ ដែលប្រារព្ធធ្វើពីមុនមក នៅថ្ងៃទី១៥កុម្ភះ។ សម្ដេចបានដាក់ជំនួសវិញ នូវបុណ្យមួយផ្សេងទៀត ប្រារព្ធធ្វើនៅថ្ងៃទី១៤ខែកុម្ភះ ថ្ងៃដែលបុព្វជិក វ៉ាឡង់តាំង ត្រូវគេប្រហារជីវិត ដើម្បីឧទ្ទិសទៅអោយបុព្វជិករូបនេះផង និងរំលឹកពីសេចក្ដីមេត្តាសណ្ដោស និងស្រឡាញ់ ដែលបុព្វជិកបានផ្ដល់ ទៅអោយមនុស្សគ្រប់គ្នាផង។ ពិធីបុណ្យ ដែលនៅក្នុងឯកសារខ្លះទៀត បាននិយាយថា ជាបុណ្យ ស៊ាំង វ៉ាឡង់តាំង ត្រូវបានប្រារព្ធធ្វើជាផ្លូវការ នៅសតវត្សក្រោយៗបន្ទាប់មកទៀត មិនមែននៅសតវត្សទី៥នោះទេ ប៉ុន្តែនៅក្នុងអត្ថន័យដូចគ្នា។
អត្ថន័យពិតប្រាកដនៃបុណ្យ ស៊ាំង វ៉ាឡង់តាំង
ដូចដែលបានរៀបរាប់មកពីខាងលើ បុណ្យស៊ាំង វ៉ាឡង់តាំង មិនមានអត្ថន័យគ្រាន់តែ ជាការស្រឡាញ់គ្នា ឬថ្ងៃដែលគូរស្វាមីភរិយា ឬថ្ងៃដែលគូរសង្សាត្រូវតែជួបគ្នា និងជូនអំណោយគ្នាប៉ុណ្ណោះនោះទេ។ បុណ្យនេះមានអត្ថន័យជ្រាលជ្រៅ ហួសពីអ្វីដែលដែលយើងបានគិតនៅត្រឹម តែជាការស្រឡាញ់ រវាងពីមនុស្សម្នាក់ទៅមនុស្សម្នាក់ទៀត តែវាជា«សេចក្ដីមេត្តាសណ្ដោស» ដែលមនុស្សត្រូវមានរវាងគ្នានិងគ្នា ហើយនៅក្នុងនោះ«សេចក្ដីស្នេហា» ឬ«សេចក្ដីស្រឡាញ់» ជាផ្នែកមួយ។
សេចក្ដីមេត្តាសណ្ដោសនេះ ដែលត្រូវផ្ដើមចេញ ពី«មេដឹកនាំ»ធំៗជាមុន និងត្រូវសួរខ្លួនឯងថា «តើខ្លួនអ្នកសព្វថ្ងៃនេះ មានសេចក្ដីមេត្តាសណ្ដោស ក្នុងខ្លួនបានគ្រប់គ្រាន់ហើយឬនៅ?»
បណ្ដាថ្នាក់ដឹកនាំ ក្នុងប្រទេសមួយចំនួន ជាពិសេសក្នុងប្រទេសកម្ពុជា «មិនបានយល់»ពីអត្ថន័យនៃបុណ្យ ហើយ«មិនចេះពន្យល់»យុវវ័យជំនាន់ក្រោយ អោយស្គាល់ពីជីវិតស្នេហារវាងគ្នា តែមួយចំនួន បែរជាបន្លំអត្ថន័យ នៃពិធីបុណ្យស៊ាំងវ៉ាឡង់តាំងនេះ អោយទៅជាពិធីបុណ្យនៃសេចក្ដីស្រឡាញ់ ជូនទៅឪពុកម្ដាយ ឬគ្រូអាចារ្យទៅវិញ។ អ្នកខ្លះទៀត អោយតម្លៃបុណ្យនេះ គ្រាន់តែជាផ្នែកមួយ នៃឥទ្ធិពលរបស់វប្បធម៌អ៊ឺរ៉ុប ហើយមិនចង់បើកភ្នែកបើកត្រជៀក មកស្វែងយល់ពីអត្ថន័យនៃបុណ្យនេះផង។
ឥទ្ធិពលណាក៏ដោយ វាត្រូវនាំមកជាមួយ ជានិច្ចជកាល នូវគុណវិបត្តិ និងគុណសម្បត្តិ។ គេត្រូវពិនិត្យស្រាវជ្រាវឲ្យស៊ីជម្រៅ ថាតើឥទ្ធិពលនេះអាចទទួលយកបាន ឬអត់ និងបន្ទាប់មក ត្រូវពន្យល់ពលរដ្ឋ អោយដឹងច្បាស់ ពីលទ្ធផលនេះ ជៀសវាងការប្រើពាក្យដាក់កំហុសទៅពលរដ្ឋវិញ ក្នុងន័យថា«ជាសិទ្ធរបស់គាត់» និងរកអ្នកទទួលខុសត្រូវគ្មាន៕