ឡុង ឌីម៉ង់ ស្ងាត់មាត់នៅចំពោះពាក្យ«អបគមន៍»លើវត្តសាមគ្គីរង្សី (vdo)
- ដោយ: អ៊ុម វ៉ារី អត្ថបទ ៖ អ៊ុម វ៉ារី ([email protected]) - យកការណ៍៖ ហេង វុទ្ធី - ភ្នំពេញ ថ្ងៃទី១១ កុម្ភៈ ២០១៥
- កែប្រែចុងក្រោយ: February 11, 2015
- ប្រធានបទ: បែកធ្លាយ
- អត្ថបទ: មានបញ្ហា?
- មតិ-យោបល់
-
នៅចំពោះការចោទសួរ របស់អ្នកសារព័ត៌មានជាច្រើន ដែលសួរទៅកាន់លោក ឃួង ស្រេង អភិបាលរងរាជធានីភ្នំពេញ ទាក់ទងនឹងសំដីរបស់លោក ឡុង ឌីម៉ង់ ថាវត្តសាមគ្គីរង្សីមានបំណង ចង់បង្កើតតំបន់អបគមន៍នោះ លោកអភិបាលរងបានបញ្ជៀសចម្លើយ ថាលោកមិនដែលធ្វើសន្និសីទការសែត និយាយយ៉ាងដូច្នេះនោះទេ។ លោក ឃួន ស្រេង បានតបទៅម្ចាស់សំនួរជាអ្នកសារព័ត៌មានវិញថា៖ «ក្រែងអូនអែងស្តាប់ខុស ពាក្យប្រហែល ឬសឹង។ អូនមានសិទ្ធិសួរ ខ្ញុំមានសិទ្ធិមិនឆ្លើយ។ (...) ពាក់ព័ន្ធនឹងវត្តនេះ ខ្ញុំមិនដែលនិយាយពាក្យថា អបគមន៍ទេ។»
ហេតុការណ៍នេះកើតឡើង កាលពីរសៀលថ្ងៃទី១០ ខែកកុម្ភៈ ឆ្នាំ២០១៥ បន្ទាប់ពីលោក ឃួន ស្រេង បានដឹកនាំកម្លាំងចម្រុះ ក្នុងនោះមានលោក ឡុង ឌីម៉ង់ មន្ត្រីអ្នកនាំពាក្យសាលារាជធានីផង ចុះធ្វើរដ្ឋបាល ពិនិត្យវត្តមានព្រះសង្ឃ និងច្បាប់បង្កើតវត្ត នៅក្នុងវត្តសាមគ្គីរង្សី។ ប៉ុន្តែយុទ្ធនាការ ដែលមានដាក់កម្លាំងហ៊ំព័ទ្ធវត្តយ៉ាងសន្ធឹកសន្ធាប់នោះ មិនបានរកមិនឃើញថា វត្តមួយនេះធ្វើអ្វីខុស ក្រៅតែពីការប្រើប្រាស់ត្រាមិនមានការអនុញ្ញាត និងវត្តនៅមិនទាន់មានការទទួលស្គាល់ពីក្រសួងមហាផ្ទៃ និងធម្មការប៉ុណ្ណោះ។
ហើយបន្ទាប់ពីបានបដិសេធលើករណី«អបគមន៍»មក លោកអភិបាលរង ឃួន ស្រេង បានរុញអ្នកសារព័ត៌មាន ឲ្យទៅសួរអ្នកដែលបាននិយាយនោះវិញ។ បែបយល់សភាពការណ៍ ថាមិនសូវស្រួល លោក ឡុង ឌីម៉ង់ ដែលនៅក្បែរនោះក៏បានបង្វិលខ្លួន បំរុងនឹងគេចខ្លួនចេញពីអ្នកសារព័ត៌មាន តែត្រូវបរាជ័យ ដោយអ្នកសារព័ត៌មានបានឃើញទាន់ និងស្ទាក់សួរ តែលោកនៅតែព្យាយាមរត់។ ក្រុមអ្នកសារព័ត៌មាន បានព្យាយាមតាមសួរអ្នកនាំពាក្យសាលារាជធានីរូបនេះ បើទោះជាមានក្រុមសមត្ថកិច្ចបានជួយបិទផ្លូវ ការពារលោកក៏ដោយ។
ឆ្លើយទៅនឹងសំនួរ ដែលសួរពីសម្ដីរបស់លោក នូវអ្វីដែលឈានដល់ការធ្វើរដ្ឋបាលក្នុងវត្តនេះ ថាជាវត្តដែលបណ្តុំដោយសង្ឃ និងភាពអនាធិបតេយ្យ ជាមួយនឹងការចង់បង្កើតតំបន់អបគមន៍នោះ លោក ឡុង ឌីម៉ង់ ដែលមានទឹកមុខប្រែ«ស» គ្រាន់តែឆ្លើយមកវិញ បែបចាកប្រធានបទថា៖ «ខ្ញុំមានមេខ្ញុំៗ»។ បន្ទាប់មក លោក ឃួង ស្រេង ក៏ត្រឡប់ចូលខ្លួនមកជួយ ហើយលោក ឡុង ឌីម៉ង់ បានសួរទៅលោក ឃូង ស្រេង ដែលជាមេរបស់លោកថា «ឲ្យខ្ញុំនិយាយទេ?» ពេលនោះលោក ឃួង ស្រេង ក៏បាននិយាយថា «មិនចាំបាច់និយាយទេ!»។
អ្នកសារព័ត៌មានបានសួរទៀតថា៖ «គ្រាន់តែឯកឧត្តមបញ្ជាក់ថា អបគមន៍ ឬមិនអបគមន៍»? លោក ឡុង ឌីម៉ង់ ឆ្លើយថា៖ «ចុះបើឯកឧត្តម គាត់បកស្រាយហើយម៉ិញ។ គាត់មកស្រាយហើយៗ។» ដោយទំនងជាទើសទាល់ លោក ឃូង ស្រេង បានដេញអ្នកសារព័ត៌មានឲ្យចេញ។
តែអ្នកសារព័ត៌មាន នៅឆ្លៀតសួរសំនួរបន្ថែមថា អញ្ចឹងការចុះមកនេះ ពាក់ព័ន្ធនឹងបញ្ហាព្រះសង្ឃធ្វើបាតុកម្ម? លោក ឃូង ស្រេង បានឆ្លើយថា៖ «បើនិយាយពីបញ្ហាព្រះសង្ឃធ្វើបាតុកម្ម ខ្ញុំមិនមែនចាំដល់ឥឡូវទេ។ មិនមែនរឿងនេះទេ មិនមែនរឿងហ្នឹងទេ។ រឿងដោយសារមានការស្លាប់ព្រះសង្ឃ និងមានពាក្យបណ្តឹងប្តឹងពីចៅអធិការវត្ត គណកម្មការវត្ត បានយើងចុះមកធ្វើការនេះ។» លោក ឃួង ស្រេង បានបញ្ជាក់ជាងចុងក្រោយយ៉ាងដូច្នេះថា «សូមបញ្ជាក់ឡើងវិញ បើខ្ញុំវាយតម្លៃកន្លែងណាជាតំបន់អបគមន៍ ខ្ញុំនឹងយកកម្លាំងទៅកំទេចហើយ។ នេះបើសិនជាខ្ញុំ។ ឲ្យច្បាស់!!! តែខ្ញុំមិនដែលវាយតម្លៃដូច្នេះទេ។»
ឯមន្រ្តីឃ្លាំមើលនៃសមាគមការពារសិទ្ធិមនុស្ស អាដហុក លោក ណៃ វ៉ង់ដា ដែលបានតាមដានការស្រង់ស្ថិតិនេះ បានលើកឡើងថា ស្ថានភាពក្នុងវត្តសាមគ្កីរង្សីនាពេលនេះ មិនអាចឈានដល់ការប្រើប្រាស់ នូវពាក្យ«អបគមន៍»បានឡើយ។ លោកបន្តថា ក្រោយការអង្កេតរបស់លោក ឃើញថាក្នុងវត្តសាមគ្គីរង្សី ក្រៅពីរូបបដិមាព្រះពុទ្ធ ទាន ធូប និងព្រះសង្ឃ ស្បង់ ចីវរ នោះមិនមានអ្វី ដែលនាំឲ្យសាលារាជធានីភ្នំពេញ ប្រើប្រាស់នូវពាក្យអបគមន៍នោះឡើយ។ លោកបានពន្យល់ ពីពាក្យអបគមន៍យ៉ាងដូច្នេះថា៖ «អបគនម៍ គឺជាចលនានៃកម្លាំងប្រដាប់អាវុធ តស៊ូដើម្បីដណ្តើមអំណាច ពីរាជរដ្ឋាភិបាល គ្រប់គ្រងសមត្ថកិច្ចដែនដីដោយខ្លួនឯង និងមានកម្លាំងចាត់តាំង រចនាសម្ព័ន្ធរដ្ឋបាល ក៏ដូចជា កម្លាំងប្រដាប់អាវុធក្នុងការគ្រប់គ្រងទឹកដីរបស់ខ្លួន»។
ដោយឡែកព្រះតេជគុណ សុទ្ធ ឆៃយ៉ា ដែលជាដើមបណ្តឹងប្តឹងពីចៅអធិការវត្តសាមគ្គីរង្សីកាលពីថ្មីៗនេះ ក្នុងកិច្ចសម្ភាសជាមួយទស្សនាវដ្តីមនោរម្យ.អាំងហ្វូ ក៏ព្រះអង្គមានសង្ឃដីការមិនឯកភាព ឲ្យសាលារាជធានីភ្នំពេញប្រើពាក្យអបគមន៍នោះដែរ។ លោកបន្តថា បើប្រើពាក្យអនាធិបតេយ្យសមស្របជាង។ ព្រះតេជគុណអង្គនេះ បានបន្តមានសង្ឃដីកាពន្យល់ តាមវចនានុក្រមសម្តេច ជួន ណាត នូវពាក្យ អបគមន៍ថា ជា«កន្លែងនោះមានអាវុធយុទ្ធភ័ណ្ឌ ក្នុងការបែងចែកការងារទូទៅ»៕