កម្ពុជា៖ ហេតុផលទាំង៣ ធ្វើឲ្យ«បុណ្យណូអែល»កើនប្រជាប្រិយភាព
- ដោយ: អ៊ុម វ៉ារី
- កែប្រែចុងក្រោយ: December 25, 2012
- ប្រធានបទ:
- អត្ថបទ: មានបញ្ហា?
- មតិ-យោបល់
-
ពីមួយឆ្នាំទៅមួយឆ្នាំ «បុណ្យណូអែល» ឬ«បុណ្យគ្រឹស្មាស» ត្រូវគេមើលឃើញថា កាន់តែមានប្រជាប្រិយភាព ជាពិសេសក្នុងចំណោមយុវវ័យ នៅស្ទើរទូទាំងព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា ដែលមានបណ្ដាជនភាគច្រើន ជាអ្នកគោរពព្រះពុទ្ធសាសនា។ សូមស្វែងយល់ពីមូលហេតុទាំងបី ដែលធ្វើឲ្យបុណ្យនេះ ត្រូវបានបណ្ដាជនដែលទើបនឹងពេញវ័យនៅកម្ពុជា ចូលចិត្តប្រារព្ធវាសឹងជាទម្លាប់រៀងរាល់ឆ្នាំ។
ការតែងភ្លើង ពេលបុណ្យណូអែល ផ្នែកខាងក្រៅនៃស្ថានទូតអាមេរិកាំង ក្នុងរាជធានីភ្នំពេញប្រទេសកម្ពុជា។ (រូបភាព របស់ស្ថានទូតអាមេរិក)
នៅតាមគ្រឹះស្ថានសាសនារបស់គ្រឹស្ដ៍បរិស័ទ បណ្តារោងចក្រ ទីផ្សារទំនើប សណ្ឋាគារ សាលារៀនឯកជន ... តាំងពីទីប្រជុំជន នៃបណ្តាខេត្តនានា រហូតដល់រាជធានីភ្នំពេញ មានការរៀបចំ «ដើមឈើសាប៉ាំង» ដោយមានរចនា តុបតែងលំអរ ឬបំពាក់ដោយភ្លើងពណ៌ និងក្រសាសភ្លឺភ្លែត អមដោយគំនរអំណោយជាច្រើន រហូតដល់មានការប្រគុំដន្រ្តី យ៉ាងគគ្រឹកគគ្រេងថែមទៀតផង។ ពីមុនមក មានតែស្ថាប័នរបស់បរទេស ឬគ្រឹស្ថានសាសនា របស់គ្រឹស្ដ៍បរិស័ទ្ធប៉ុណ្ណោះ ដែលបានរៀបចំចាត់ចែងកម្មវិធីបែបនេះ។ តែបច្ចុប្បន្នម្ចាស់កម្មវិធីច្រើនឡើងៗ សុទ្ធសឹងជាជនជាតិខ្មែរ បានរៀបចំធ្វើ«បុណ្យណូអែល»នេះដែរ នៅអំឡុងមុន និងនៅថ្ងៃទី២៥ខែធ្នូនេះ។ ជាពិសេសទៅទៀត យុវវ័យខ្មែរដែល«សឹងជាទូទៅ» ក៏បានប្រារព្ធ និងចាត់ទុក«បុណ្យណូអែល» ជាកម្មវិធីកម្សាន្តសប្បាយ តាមបែប«សម័យថ្មី»របស់ពួកគេ។ ពួកគេបានជួបជុំគ្នា ដើម្បីជូនអំណោយ ឬនិយាយជូនពរអោយគ្នាទៅវិញទៅមក។ ពិធីបុណ្យនេះ ក៏បានក្លាយជាឱកាស សម្រាប់គូរស្នេហាជាច្រើន បង្កើននូវភាព«យល់ចិត្ត» និងភាព«ស្និតស្នាល» រវាងពួកគេថែមទៀតផង។
តែបើងាកទៅមើល ក្នុងរដូវចូលឆ្នាំថ្មីកាលពីខែមេសាកន្លងមក ល្បែងកម្សាន្តតាមបែបប្រពៃណីជាតិ មិនសូវមានអ្នកណាចាប់អារម្មណ៍ និងប្រារព្ធលេងនោះឡើយ។ ក្នុងពេលចូលឆ្នាំខ្មែរនោះដដែល ស្ថាប័នឯកជនមួយចំនួន មិនបានរៀបចំ តុបតែងអបអរ អោយមានភាពអធឹកអធម ដូចក្នុងពេលនេះយ៉ាងដូច្នេះឡើយ។ តើនេះ ជាគ្រោះថ្នាក់សម្រាប់ប្រពៃណី អត្តសញ្ញាណជាតិខ្មែរ និងប៉ះពាល់ទៅដល់ខ្មែរអ្នកកាន់ព្រះពុទ្ធសាសនា ឬយ៉ាងណា?
លិទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ សិទ្ធិសេរីភាព របស់ប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរ មានចែង និងត្រូវបានការពារដោយរដ្ឋធម្មនុញ្ញរបស់ប្រទេស។ ដូច្នេះការសប្បាយរីករាយ និងការជ្រើសរើសសាសនាណាមួយ ដែលខ្លួនពេញចិត្ត ជាសិទ្ធិសេរីភាពរបស់ពលរដ្ឋ ដែលមិនអាចហាមឃាត់បាន។ ម្យ៉ាងទៀត ស្ថិតក្នុងសម័យកាល នៃសកលភាវូបនីយកម្មបែបនេះ មានរឿងរ៉ាវច្រើនណាស់ ដែលធ្វើឲ្យសង្គមមានការផ្លាស់ប្តូរ និងទទួលឥទ្ធិពលយ៉ាងលឿន ពីប្រទេសផ្សេងៗដែលរីកចំរើនជាងខ្លួន។ និយាយជារួម គឺគេពិបាកនឹងទៅធ្វើការហាមឃាត់ ឬដាក់កំហិតទៅលើពលរដ្ឋ អោយត្រូវធ្វើយ៉ាងនេះ ឬធ្វើយ៉ាងនោះ នោះណាស់។
តែនៅក្នុងបរិបទនេះ មុននឹងឈានទៅដល់ដំណោះស្រាយណាមួយ គេត្រូវយល់ជាដំបូង នូវហេតុផលចំនួនបី ដែលជំរុញឲ្យ«បុណ្យណូអែល» កាន់តែមានប្រជាប្រិយភាពនៅកម្ពុជា នោះគឺ៖
១- ហេតុផល«ជំនួញ»
អ្នកជំនួញសឹងតែទាំងអស់ បានឆ្លៀតយកឱកាសនេះ ដើម្បីឃោសនាលក់នូវទំនិញរបស់ពួកគេ អោយបានកាន់តែច្រើន។ ជាឧទាហរណ៍ ម្ចាស់ភោជនីយដ្នានឬសណ្ឋាគារទាំងឡាយ បានចាប់អារម្មណ៍ រៀបចំ«បុណ្យណូអែល»នេះ ក្នុងបំណងដើម្បីអាចទាក់ទាញភ្ញៀវ ពីគ្រប់ជាតិសាសន៍ ជាពិសេសភ្ញៀវដែលបានឃើញ ពីការរៀបចំកម្មវិធីកម្សាន្ដបែបនេះ របស់ពួកគាត់។ ពួកគាត់យល់ថា ការរៀបចំបុណ្យនេះ មិនមានអ្វីប៉ះពាល់ដល់ពុទ្ធសាសនាទេ តែសម្រាប់ពួកគាត់ ដើម្បីការប្លែកភ្នែកប្លែកត្រជៀក និងធ្វើឲ្យមានការផ្លាស់ប្តូរទិដ្ឋភាពក្នុងហាង។ ក្នុងនាមជា«ពុទ្ធបរិស័ទ» ពួកគាត់ថានៅតែ«គោរពពុទ្ធសាសនា» តែក្នុងនាមជា«អ្នកជំនួញ» ពួកគាត់ត្រូវតែ«ឆ្លៀតឱកាស» ដើម្បីការរីកចំរើន និងផលចំណេញ។
តែសំនួរបានចោទសួរបន្តទៅទៀតថា តើការគិតតែពីហេតុផល«ជំនួញ» ដ៏ហួសហេតុនេះ គួរត្រូវគេអោយតម្លៃ ដោយមិនគិតពីផលប៉ះពាល់ ឬការពន្យល់ផ្សេងៗឬ?
បើមើលអោយបានស៊ីជម្រៅ ការប្រារព្ធបុណ្យនេះ មិនផ្ដល់ផលប៉ះពាល់ធំដុំ ដល់ព្រះពុទ្ធសាសនាប៉ុន្មាននោះទេ ព្រោះថាជាទូទៅ អ្នកប្រារព្ធពិធី«បុណ្យណូអែល» មិនបានផ្លាស់ប្តូរសាសនា ហើយក៏មិនបានបង្កើតផលរមាស់ រវាងសាសនា និងសាសនានោះឡើយ។ ដូចយ៉ាងសាលាឯកជនមួយចំនួន បានគិតថា ការប្រារព្វពិធីបុណ្យណូអែលនេះ គឺដើម្បីបង្ហាញឲ្យឃើញថា មិនមានការរើសអើងនៅក្នុងជំនឿសាសនា ហើយស្ថាប័នរបស់គេទាំងនោះ ទទួលយកសិស្ស ឲ្យចូលរៀនពីគ្រប់ជាតិសាសន៍ និង គ្រប់ជំនឿសាសនា។ ក្នុងការគិតបែបនេះ អាចនិយាយថា ជាការយល់ឃើញបែបវិជ្ជមានមួយ បើទោះជាគេមើលឃើញ ពីផលប្រយោជ៍«អាជីកម្ម» របស់ស្ថាប័ននោះក៏ដោយ។
២- ហេតុផល«កង្វះជំហរ» ក្នុងការស្រឡាញ់ អោយតម្លៃលើ«វប្បធម៌»ជាតិ
នៅក្នុងផ្នត់គំនិត របស់ពលរដ្ឋជាទូទៅជាច្រើន រាប់តាំងពីថ្នាក់ដឹកនាំប្រទេស និងអ្នកនយោបាយផង បានយល់ជ្រួតជ្រាបពីវប្បធម៌របស់ជាតិខ្លួន នៅត្រឹមជា«រូបភាពខាងក្រៅ»ប៉ុណ្ណោះ ប៉ុន្តែពួកគេមិនដែលបានគិតថា បើ«គ្មានវប្បធម៌»នេះទេ ខ្លួនគេម្នាក់ៗ នឹងមិនមាន«លក្ខណៈគ្រប់គ្រាន់» ជាជនជាតិខ្មែរឡើយ។ ការដែលមិនយល់ពីវប្បធម៌ អោយបានច្បាស់នេះហើយ ដែលបណ្ដាលអោយ ការទទួលយកដាក់ក្នុងខ្លួន នូវ«វប្បធម៌របស់បរទេស» ត្រូវបានធ្វើឡើង យ៉ាងឆាប់រហ័ស និងងងឹតងងល់។
ផលវិបាកធំបំផុត ប្រឈមនឹងបញ្ហានេះ គឺកម្សោយភាពនៃការយល់ដឹង លើ«ផ្នែកវប្បធម៌» របស់ពលរដ្ឋខ្មែរនេះតែម្តង។ នៅក្នុងប្រទេសមួយ ដែលរប្បធម៌នៅតែជាផ្នែកមួយ ដាច់ឆ្ងាយពីចិត្តគំនិត និងការប្រតិបត្តិរបស់ជនជាតិនៃប្រទេសនោះ ពួកគេនឹងនៅតែយល់ថា ខ្លួនឯងមិនមានអ្វីសំខាន់ ហើយនឹងត្រូវរក«ភាពសំខាន់»នេះមកដាក់ខ្លួន ពីខាងក្រៅមកវិញ។ ប្រទេសមួយ ដែលការយល់ដឹងនៃពលរដ្ឋ ងាយរងឥទ្ធិពល និងមាននៅក្នុងខ្លួន តែពីវប្បធម៌ខាងក្រៅនោះ នឹងធ្វើអោយប្រទេសនោះ ក្លាយជាគ្មានក្បាល បាត់អត្តសញ្ញាណរបស់ខ្លួន មិនដឹងថាខ្លួនជាអ្នកណា និងមកពីណាអោយពិត។
ជាដំណោះស្រាយលើហេតុផលនេះ គេមិនអាចនិយាយអ្វីបានច្រើន ក្រៅតែពីសុំអោយ ស្ថាប័នមានសមត្ថកិច្ចរបស់រដ្ឋាភិបាល ដែលពាក់ព័ន្ធនោះ មិនត្រូវធ្វើមិនដឹងមិនលឺ បណ្ដោយអោយស្ថានភាព បន្តចាក់ឬសកាន់តែជ្រៅនោះទេ។ តែផ្ទុយទៅវិញ ស្ថាប័នមានសមត្ថកិច្ចនោះ ត្រូវជម្រុញការទទួលខុសត្រូវរបស់ខ្លួន ដើម្បីអោយកម្ពុជាមានមោទនភាពពិតប្រាកដ និងមាន«គោលជំហរ»ច្បាស់ ពីវប្បធម៌ដែលដូនតាខ្លួន បានបន្សល់ទុកមកអោយនេះ។
៣- ហេតុផល «កង្វះការអប់រំ»
អ្នកនិយមបង្កើតកម្មវិធីសប្បាយ តាមបែប«សម័យថ្មី»នេះ ភាគច្រើនបានប្រារព្ធធ្វើបុណ្យនេះ គ្រាន់តែជាការសប្បាយមួយក្នុងជីវិត តែបានខុសពីគន្លង ឬចរន្ដរបស់ក្រុមអ្នកអភិរក្សនិយមមួយចំនួន ។ អ្នកខ្លះទៀត បានធ្វើបុណ្យនេះ តាមបែប«មោហោគតិ (មិនយល់)» ទាំងមិនដឹងសោះថា «បុណ្យណូអែល» ជាពិធីសម្រាប់គ្រឹស្ត៍បរិស័ទនោះទេ។ រីឯមួយចំនួនទៀត បានធ្វើបុណ្យនេះ ទាំងមិនដឹងមិនយល់ពីឬសគល់ ឬទិសដៅអ្វីអោយពិតប្រាកដ ឃើញគេធ្វើ ក៏ធ្វើតាមដែរ។ តែគេមិនអាចបន្ទោសទៅលើ អ្នកទាំងនោះបានទេ នៅពេលដែលគ្មាននរណាម្នាក់ បានផ្ដល់ការពិគ្រោះ និងអនុសាសន៍ទៅអោយគ្នានោះ។ នេះហើយ ជាហេតុផលនៃ «កង្វះការអប់រំ»។
ទាក់ទងនឹងប្រព័ន្ធនៃ«ការអប់រំ»នេះ ការបង្ហាត់បង្ហាញណាក៏ដោយ ក្នុងពិភពលោក ត្រូវតែជាការទទួលខុសត្រូវ របស់ឪពុកម្ដាយ ស្ថាប័នអប់រំ និងរបស់សង្គម។ តែសម្រាប់បញ្ហារួម ដែលកើតមាននៅក្នុងសង្គមបែបនេះ ដំណោះស្រាយជាលក្ខណៈគ្រួសារ ឬតាមសហគមន៍ នឹងមិនមានប្រសិទ្ធិភាពបានយូរអង្វែងឡើយ។ ដូច្នេះរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា ដែលជាម្ចាស់ចង្កូតនាវាកម្ពុជា តាមរយះក្រសួងជំនាញរបស់ខ្លួនដូចជា ក្រសួងអប់រំយុវជន និងកីឡា - ក្រសួងវប្បធម៌ និងវិចិត្រសិល្បៈ និងក្រសួងពត៌មាននោះ ត្រូវបង្កើតនូវយុទ្ធសាស្ត្ររួមគ្នា សម្រាប់រយះពេលយូរមួយ សំដៅជម្រុញលើកគុណភាព នៃការអប់រំនេះ ក៏កាន់តែខ្លាំងថែមទៀត ទាំងនៅក្នុងរង្វង់គ្រួសារ សាលារៀន ទាំងនៅក្នុងសង្គម ធ្វើយ៉ាងណា អោយបានរីកជ្រួតជ្រាបទៅដល់ពលរដ្ឋគ្រប់រូប ជាពិសេសយុវជនតែម្ដង។
ករណីទទួលខុសត្រូវ របស់ឪពុកម្ដាយ ស្ថាប័នអប់រំ និងរបស់សង្គមនេះ ទស្សនាវដ្ដីមនោរម្យព័ងអាំងហ្វូ នឹងត្រឡប់មកធ្វើការវិភាគ ឬបទយកការណ៍ថ្មីៗ បន្ថែមទៀត ដើម្បីជាជំនួយដល់ការត្រិះរិះពិចារណា របស់អ្នកអានជាបន្តទៀត៕
-----------------------------------------------
ដោយ៖ អ៊ុម វ៉ារី - ភ្នំពេញថ្ងៃទី២៥ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០១២
រក្សាសិទ្ធគ្រប់យ៉ាងដោយ៖ មនោរម្យព័ងអាំងហ្វូ